Tematické okruhy kvalifikačních prací KAZ pro akademický rok 2024/2025
Informace pro studenty
Níže uvedené představuje pouze tematické rámce pro výběr konkrétních témat závěrečných kvalifikačních prací, tedy konkrétní téma bude vyprofilováno po dohodě s vedoucím práce. I jedno konkrétní téma však může být různým způsobem orientováno/modifikováno (např. na odlišné cílové skupiny, lokality apod.).
Není-li to taxativně uvedeno, nabízená témata se týkají jak bakalářských, tak diplomových prací.
Způsob zadávání témat závěrečných kvalifikačních prací (skrze příslušné formuláře, případně IS-STAG) je aktuálně v jednání. Studenti mohou své koncepty zatím „pouze“ konzultovat s potenciálními vedoucími prací. Jakmile budou zveřejněny informace v tomto smyslu (dle pokynu vedení fakulty), bude možné práce oficiální cestou zadávat. Studenti budou průběžně informováni (na webu, katedrální nástěnce, skrze vyučující diplomových seminářů, garanty a koordinátory oboru atd.).
doc. Mgr. Martina Cichá, Ph.D.
- Lidské tělo v sociokulturních souvislostech, event. ve vazbě na edukaci (pro více studentů).
- Zdraví a nemoc v sociokulturních souvislostech, event. ve vazbě na edukaci (pro více studentů).
- Sociokulturní souvislosti sexuality člověka, event. ve vazbě na edukaci (pro více studentů).
- Sociokulturní souvislosti výživy člověka, event. ve vazbě na edukaci (pro více studentů).
- Životní styl ve specifických sociálních/kulturních komunitách, event. ve vazbě na edukaci (pro více studentů).
- Multikulturalismus současné společnosti v pedagogických souvislostech (pro více studentů).
- Volné téma – v souladu s odbornou profilací výše jmenované (po domluvě)
Mgr. Pavla Dobešová, Ph.D._________________________________________
- Umělá inteligence ve Výchově ke zdraví
- Reprodukční a sexuální zdraví – přehled a analýza dostupných edukačních materiálů
- Organizační formy a metody výuky uplatnitelné ve výuce sexuálně reprodukčního zdraví – tvorba edukačního materiálu
- Informovanost studentů učitelství o základních tématech sexuálně reprodukčního zdraví
- Organizační formy a metody výuky uplatnitelné ve výuce ochrany obyvatelstva – tvorba edukačního materiálu
PhDr. Hana Heiderová, Ph.D.
- Problematika první pomoci (didaktické nebo edukační zaměření).
- Problematika umírání, paliativní a hospicové péče, péče o pozůstalé v etickém, zdravotním či sociálním kontextu.
- Analýza, aplikace didaktických metod ve výuce odborných předmětů na středních zdravotnických školách.
- Holistické přístupy v péči o zdraví z pohledu žáků, studentů, pacientů, pedagogů apod.
- Sebepojetí, sebepřijetí u dospívajících.
- Volné téma (originální téma práce – po domluvě – v souladu s odbornou profilací vedoucí práce a v souladu s profilem absolventa příslušného oboru).
doc. Mgr. Michaela Hřivnová, Ph.D.
- Výzkum realizovaného kurikula ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví – v jednotlivých krajích ČR (pro více studentů).
- Výzkum projektového kurikula výchovy ke zdraví ve vzdělávacím systému v evropských zemích.
- Výzkum projektového kurikula výchovy ke zdraví ve vzdělávacím systému v mimoevropských zemích.
- Aktivizační výukové metody ve Výchově ke zdraví – výběr jednotlivých tematických celků (pro více studentů).
- Analýza a evaluace příprav na vyučovací jednotku u pedagogů VZ.
- Specifika hodnocení a známkování ve výchově ke zdraví (z pohledu pedagoga X žáků X rodičů).
- Otevřené vyučování ve výchově ke zdraví (analýza exkurzí, stáží, besed, … v edukační realitě ISCED 2 či ISCED 3).
- Kompetenční rámec profilu absolventa učitelství – specifikace pro vzdělávací program Výchova ke zdraví.
PaedDr. et Mgr. Marie Chrásková, Ph.D.
- Analýza projektů a programů podpory zdraví napříč populačními skupinami a možnosti jejich využití v realizovaném kurikulu ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví.
- Pohled učitelů na aktuální podobu kurikula výchovy ke zdraví na různých stupních vzdělávací soustavy ČR (pro více studentů).
- Postoje vybraných populačních skupin k protektivním a rizikovým faktorům životního stylu (sémantický diferenciál).
- Postoje vybraných profesních skupin k vybraným aspektům životního stylu (sémantický diferenciál).
- Sebepojetí a copingové strategie u studentů SŠ/VŠ.
- Úroveň zdravotní gramotnosti u studentů SŠ/VŠ a její vliv na formování postojů ke zdraví.
- Kvalita života osob seniorského věku v závislosti na jejich předchozím životním stylu.
Mgr. Petra Kurková, Ph.D.
- Pohybová a zdravotní gramotnost jako fenomén inkluze u jedinců se sluchovým a zrakovým postižením – kvalitativní studie.
- Inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do tělesné výchovy a výchovy ke zdraví podle názorů jejích protagonistů – kvalitativní studie.
- Překážky sociálního začleňování seniorů se sluchovým a zrakovým postižením – kvalitativní studie.
- Obsahová analýza minimálních preventivních programů základních škol se zaměřením na vybraná témata rizikového chování.
- Návrh didaktických her v dopravní výchově rozvíjejících pohybovou a zdravotní gramotnost.
- Volné téma – originální téma práce po vzájemné dohodě – v souladu s odbornou profilací vedoucí práce a v souladu s profilem absolventa příslušného oboru.
doc. PhDr. Jana Marečková, Ph.D.
- Didaktické metody ve výuce ošetřovatelství (kvalitativní nebo kvantitativní studie)
- Vzdělávání v nelékařských zdravotnických oborech (kvalitativní nebo kvantitativní studie)
- Aktivizační metody ve výuce zdravotnických oborů (kvalitativní nebo kvantitativní studie)
- Zkušenosti učitelů zdravotnických škol s výzkumem (kvalitativní nebo kvantitativní studie)
- Výuka Evidence-based Practice na zdravotnických školách (kvalitativní nebo kvantitativní studie)
- Výuka ošetřovatelské péče ve zdravotnických zařízeních (kvalitativní nebo kvantitativní studie)
K jednotlivým širokým tematickým okruhům studenti navrhnou konkrétnější podoblasti, kterým by se chtěli věnovat.
PhDr. Tereza Sofková, Ph.D.
- Zdravotní gramotnost v kontextu životního stylu u žáků, studentů a pedagogů.
- Výživové a pohybové zvyklosti a její význam ve výchově ke zdraví.
- Somatodiagnostika v intervenčních programech na podporu zdraví.
- Vliv životního stylu a vědomostí v oblasti zdraví na tělesné složení.
- Motorika ve vztahu k pohlaví, věku a exogenním faktorům.
RNDr. Kristína Tománková, Ph.D.
- Morfologické a strukturní charakteristiky lidského chodidla
- Nejčastější patologie lidského chodidla
- Stres a jeho působení v biologické a psychosociální rovině člověka
- Biologické a psychosociální aspekty stresu v profesi učitele
- Biologické a psychosociální aspekty stresu v živote žáka / studenta
- Novinky v poskytování první pomoci
- Mýty a pravdy o kardiopulmonální resuscitaci
- Vliv pohybové aktivity na somatický vývoj žáka