Témata závěrečných prací – 2024/25

 

Tematické okruhy kvalifikačních prací KAZ pro akademický rok 2024/2025

 

Informace pro studenty

Níže uvedené představuje pouze tematické rámce pro výběr konkrétních témat závěrečných kvalifikačních prací, tedy konkrétní téma bude vyprofilováno po dohodě s vedoucím práce. I jedno konkrétní téma však může být různým způsobem orientováno/modifikováno (např. na odlišné cílové skupiny, lokality apod.).

Není-li to taxativně uvedeno, nabízená témata se týkají jak bakalářských, tak diplomových prací.

Způsob zadávání témat závěrečných kvalifikačních prací (skrze příslušné formuláře, případně IS-STAG) je aktuálně v jednání. Studenti mohou své koncepty zatím „pouze“ konzultovat s potenciálními vedoucími prací. Jakmile budou zveřejněny informace v tomto smyslu (dle pokynu vedení fakulty), bude možné práce oficiální cestou zadávat. Studenti budou průběžně informováni (na webu, katedrální nástěnce, skrze vyučující diplomových seminářů, garanty a koordinátory oboru atd.).

doc. Mgr. Martina Cichá, Ph.D.

  1. Lidské tělo v sociokulturních souvislostech, event. ve vazbě na edukaci (pro více studentů).
  2. Zdraví a nemoc v sociokulturních souvislostech, event. ve vazbě na edukaci (pro více studentů).
  3. Sociokulturní souvislosti sexuality člověka, event. ve vazbě na edukaci (pro více studentů).
  4. Sociokulturní souvislosti výživy člověka, event. ve vazbě na edukaci (pro více studentů).
  5. Životní styl ve specifických sociálních/kulturních komunitách, event. ve vazbě na edukaci (pro více studentů).
  1. Multikulturalismus současné společnosti v pedagogických souvislostech (pro více studentů).
  2. Volné téma – v souladu s odbornou profilací výše jmenované (po domluvě)

 

Mgr. Pavla Dobešová, Ph.D._________________________________________

  1. Umělá inteligence ve Výchově ke zdraví
  2. Reprodukční a sexuální zdraví – přehled a analýza dostupných edukačních materiálů
  3. Organizační formy a metody výuky uplatnitelné ve výuce sexuálně reprodukčního zdraví – tvorba edukačního materiálu
  4. Informovanost studentů učitelství o základních tématech sexuálně reprodukčního zdraví
  5. Organizační formy a metody výuky uplatnitelné ve výuce ochrany obyvatelstva – tvorba edukačního materiálu

 

PhDr. Hana Heiderová, Ph.D.

  1. Problematika první pomoci (didaktické nebo edukační zaměření).
  2. Problematika umírání, paliativní a hospicové péče, péče o pozůstalé v etickém, zdravotním či sociálním kontextu.
  3. Analýza, aplikace didaktických metod ve výuce odborných předmětů na středních zdravotnických školách.
  4. Holistické přístupy v péči o zdraví z pohledu žáků, studentů, pacientů, pedagogů apod.
  5. Sebepojetí, sebepřijetí u dospívajících.
  6. Volné téma (originální téma práce – po domluvě – v souladu s odbornou profilací vedoucí práce a v souladu s profilem absolventa příslušného oboru).

 

doc. Mgr. Michaela Hřivnová, Ph.D.

  1. Výzkum realizovaného kurikula ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví – v jednotlivých krajích ČR (pro více studentů).
  2. Výzkum projektového kurikula výchovy ke zdraví ve vzdělávacím systému v evropských zemích.
  3. Výzkum projektového kurikula výchovy ke zdraví ve vzdělávacím systému v mimoevropských zemích.
  4. Aktivizační výukové metody ve Výchově ke zdraví – výběr jednotlivých tematických celků (pro více studentů).
  5. Analýza a evaluace příprav na vyučovací jednotku u pedagogů VZ.
  6. Specifika hodnocení a známkování ve výchově ke zdraví (z pohledu pedagoga X žáků X rodičů).
  7. Otevřené vyučování ve výchově ke zdraví (analýza exkurzí, stáží, besed, … v edukační realitě ISCED 2 či ISCED 3).
  8. Kompetenční rámec profilu absolventa učitelství – specifikace pro vzdělávací program Výchova ke zdraví.

 

PaedDr. et Mgr. Marie Chrásková, Ph.D.

  1. Analýza projektů a programů podpory zdraví napříč populačními skupinami a možnosti jejich využití v realizovaném kurikulu ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví.
  2. Pohled učitelů na aktuální podobu kurikula výchovy ke zdraví na různých stupních vzdělávací soustavy ČR (pro více studentů).
  3. Postoje vybraných populačních skupin k protektivním a rizikovým faktorům životního stylu (sémantický diferenciál).
  4. Postoje vybraných profesních skupin k vybraným aspektům životního stylu (sémantický diferenciál).
  5. Sebepojetí a copingové strategie u studentů SŠ/VŠ.
  6. Úroveň zdravotní gramotnosti u studentů SŠ/VŠ a její vliv na formování postojů ke zdraví.
  7. Kvalita života osob seniorského věku v závislosti na jejich předchozím životním stylu.

 

Mgr. Petra Kurková, Ph.D.

  1. Pohybová a zdravotní gramotnost jako fenomén inkluze u jedinců se sluchovým a zrakovým postižením – kvalitativní studie.
  2. Inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do tělesné výchovy a výchovy ke zdraví podle názorů jejích protagonistů – kvalitativní studie.
  3. Překážky sociálního začleňování seniorů se sluchovým a zrakovým postižením – kvalitativní studie.
  4. Obsahová analýza minimálních preventivních programů základních škol se zaměřením na vybraná témata rizikového chování.
  5. Návrh didaktických her v dopravní výchově rozvíjejících pohybovou a zdravotní gramotnost.
  6. Volné téma – originální téma práce po vzájemné dohodě – v souladu s odbornou profilací vedoucí práce a v souladu s profilem absolventa příslušného oboru.

 

doc. PhDr. Jana Marečková, Ph.D.

  1. Didaktické metody ve výuce ošetřovatelství (kvalitativní nebo kvantitativní studie)
  2. Vzdělávání v nelékařských zdravotnických oborech (kvalitativní nebo kvantitativní studie)
  3. Aktivizační metody ve výuce zdravotnických oborů (kvalitativní nebo kvantitativní studie)
  4. Zkušenosti učitelů zdravotnických škol s výzkumem (kvalitativní nebo kvantitativní studie)
  5. Výuka Evidence-based Practice na zdravotnických školách (kvalitativní nebo kvantitativní studie)
  6. Výuka ošetřovatelské péče ve zdravotnických zařízeních (kvalitativní nebo kvantitativní studie)

K jednotlivým širokým tematickým okruhům studenti navrhnou konkrétnější podoblasti, kterým by se chtěli věnovat.

 

PhDr. Tereza Sofková, Ph.D.

  1. Zdravotní gramotnost v kontextu životního stylu u žáků, studentů a pedagogů.
  2. Výživové a pohybové zvyklosti a její význam ve výchově ke zdraví.
  3. Somatodiagnostika v intervenčních programech na podporu zdraví.
  4. Vliv životního stylu a vědomostí v oblasti zdraví na tělesné složení.
  5. Motorika ve vztahu k pohlaví, věku a exogenním faktorům.

 

RNDr. Kristína Tománková, Ph.D.

  1. Morfologické a strukturní charakteristiky lidského chodidla
  2. Nejčastější patologie lidského chodidla
  3. Stres a jeho působení v biologické a psychosociální rovině člověka
  4. Biologické a psychosociální aspekty stresu v profesi učitele
  5. Biologické a psychosociální aspekty stresu v živote žáka / studenta
  6. Novinky v poskytování první pomoci
  7. Mýty a pravdy o kardiopulmonální resuscitaci
  8. Vliv pohybové aktivity na somatický vývoj žáka